Zelfliefde
Claudia Krumme

Claudia Krumme

Gewoon ZIJN is een behoefte uit je babytijd

Gisteren kwam ik er weer eens achter hoe fijn ik het vind om content te maken die van waarde is voor mensen die bezig zijn met herstel en heling van relatieverslaving, codependentie en aanverwante oud-kind pijn. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat ik doe wat ik doe. Webinars geven, challenges organiseren, blogs en podcastst maken, onlinetrainingen maken, retreats organiseren en natuurlijk live trainingen geven.

Vandaag deel ik graag iets met je over het helen van onze baby-zuigelingentijd.

Deze oefeningen zijn nuttig voor de vervulling van je Zijnsbehoeften die mogelijk niet vervuld zijn of maar deels vervuld zijn.

In onze babytijd moeten we ons veilig genoeg voelen om domweg alleen maar te zijn. De meesten van ons verwonde Kinderen is geleerd dat we niet zomaar gewoon mochten zijn – dat we alleen mee konden tellen en iets betekenen als we iets deden. Dit leidde tot ons verlies van besef van IK BEN. Nu moeten we leren om helemaal niets te doen en alleen te zijn.

Herken je dat? Ik wel. Ik moet echt tijd inplannen om te zijn want anders word ik opgeslokt door de trance van het doen.

De volgende oefeningen helpen je alleen maar te zijn wie je bent, op welk moment ook. Kies die uit die je het meest aanspreken en wissel ze af. Voeg zelf eventueel nog wat oefeningen toe die jou kunnen ondersteunen bij het oefenen om te zijn.

  • Stap in een heet bad en concentreer je geruime tijd op je lichamelijke gewaarwordingen. Neem er alle tijd voor.
  • Trakteer jezelf regelmatig op een massage.
  • Laat iemand je een manicure of pedicure geven en /of je haar doen.
  • Laat je door en vriend(in) een maaltijd aanbieden, of deze nu voor je kookt of je mee uit eten neemt.
  • Ga lekker rustig zitten met een sprei of deken om je heen. Kruip in de winter bij een warm vuur en rooster marshmallows of pompoen en andere groenten.
  • Houd heerlijke lange sensuele aanrakingssessies met je geliefde.
  • Laat je door je geliefde liefdevol in bad stoppen.
  • Gun jezelf een bubbelbad, een sauna of ga lekker lui in een warm bad met veel badolie liggen.
  • Ruim regelmatig tijd in voor niets doen; maak geen plannen, zorg dat je geen verplichtingen hebt. Heerlijk voor de zondag:)
  • Blijf op een warme zomerdag een half tot een heel uur in het zwembad ronddrijven.
  • Blijf op een koude winterdag lekker lang op de bank hangen met of zonder boek.
  • Ga een hele poos relaxen in een hangmat.
  • Luister naar innerchild liedjes. (Probeer Shaina Noll )
  • Zorg dat er wanneer je werkt gezonde drankjes klaar staan voor een slokje af en toe.
  • Bid of mediteer wanneer je aan een nieuwe baan begint of iets voor het eerst gaat doen.
  • Verander je eetgewoonten naar een steeds gezonder eetpatroon. Dit is voor iedereen anders maar begin bijvoorbeeld met het mijden van suiker.
  • Zorg voor enkele speciale steunfiguren (idealiter van beide geslachten) die je af en toe willen omarmen.
  • Doe op dagen dat je genoeg tijd hebt een dutje zo vaak je kunt.
  • Zorg dat je ruimschoots rust krijgt voordat je aan iets nieuws begint.
  • Oefen ‘overgavewandelingen’ met een vriend. Laat hem of haarje blinddoeken en gedurende een bepaalde afgesproken tijd rondleiden.
  • Doe eens een gok met een vriend in wie je vertrouwen hebt. Laat hem een activiteit voor jullie samen bedenken en helemaal organiseren.
  • Voorzie je van een partner en ga elkaar een aantal minuten aankijken . Lach, giechel, doe alles waartoe je aandrang voelt. Maar hou het vol; niet praten. Alleen elkaar aankijken. Begin met 5 minuten en bouw het op.
  • Mediteer over het niets. Wanneer we over het niets mediteren, mediteren we over het zijn zelf. De babytijd is de tijd waarin we de kunst van het zijn nog volledig verstonden. Er zijn vele benaderingen van het mediteren over het pure zijn ofwel het niets. Dergelijke meditaties streven ernaar een toestand van gedachteloosheid te scheppen, soms aangeduid als ‘de stilte’. Het vermogen om als volwassene gedachteloos te zijn vormt een sterke band tussen het Kind en de volwassene.

Deze oefeningen moeten langzaam worden uitgevoerd en daarna nog eens overdacht worden. Zijnsoefeningen zijn net als de gezonde manier van eten grondig kauwen, niet naar binnen schrokken. Als je je voedsel naar binnen schrokt, wordt het verteren lastig. Als het eten niet verteerd wordt, komt de energie ervan niet voor je beschikbaar. Hetzelfde geldt voor je Zijnservaringen.

PS: Volg je bij mij een jaartraject dan staat er nu een meditatie die gedachteloosheid en het zijn ondersteunt in de leeromgeving van de onlineleeromgeving.

Claudia
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Claudia-avatar

Claudia is ervaringsdeskundige. Ze is succesvol hersteld van verslavingen en helpt vrouwen met vergelijkbare problemen hun leven weer op orde te krijgen. Ze is geboren en opgegroeid  in Amsterdam. Al vanaf jonge leeftijd was ze geïnteresseerd in de drijfveren van de mens. Waarom doen we wat we doen?! En waarom doen we soms niet wat we eigenlijk diep van binnen zouden willen doen?! 

Heb je het gevoel dat wat je leest over jou gaat? Wil je niets meer missen?

Meld je aan en ontvang regelmatig mijn artikelen en video’s in je mailbox. Dat houdt je wakker, scherp en is een duwtje in de goede richting…

Verder op mijn weblog...

X