Innerlijke criticus
Claudia Krumme

Claudia Krumme

De innerlijke criticus houdt je weg bij liefde

Yes het event is voorbij en het boek van leed naar liefde wordt al flink gelezen dus tijd voor een nieuw artikel.

Waar zullen we het vandaag eens over hebben?

Ik zeg de innerlijke criticus want die is echt bij iedereen actief. Hij fluistert, hij jammert, scheldt is negatief en houdt ons klein. Hij beïnvloedt onze gedachten en ons gedrag en weerhoudt ons ervan om actie te ondernemen, om ons te laten zien en te laten horen. Hij denkt dat hij ons beschermt tegen afkeuring, pijn of eenzaamheid, maar deze kritische stem is een bron van schaamte, zorgen, depressiviteit, uitputting en een gebrek aan eigenwaarde. Dit heeft een destructief effect op ons functioneren in relaties maar ook op ons werk of andere gebieden van ons leven. Hij maakt ons leven er in ieder geval niet vreugdevoller of liefdevoller op.

Van de week heb ik een sessie gedaan met een dame die vertelde dat zij boos wordt en zich irriteert aan haar man wanneer hij lief is. Daarna heeft ze spijt, voelt ze zich schuldig en kraakt ze zichzelf af. Een hele sterke interne criticus, zowel naar haar partner als naar zichzelf. Met alle beste bedoelingen probeert deze criticus deze dame weg te houden bij iets wat haar niet bekend is en haar het gevoel geeft dat ze overspoeld wordt. Vanuit een jeugd waar ze weinig liefde heeft gekend is er een strategie ontstaan die boosheid en irritatie inzet wanneer er gevaar dreigt… PAS OP LIEFDE IN AANTOCHT! Zonde toch..

Laten we deze criticus eens wat verder onderzoeken:

Waar komt de innerlijke criticus vandaan?

De innerlijke criticus is al vroeg in ons leven geboren, met de bedoeling ons bescherming en veiligheid te bieden. Het is belangrijk om ons te realiseren dat de innerlijke criticus al sinds we klein waren actief is. Wanneer je bewust wordt van je sterk ontwikkelde criticus komt het vaak voor dat we tegen onszelf zeggen: weet je, ik hoor die stem al mijn leven lang maar ik dacht gewoon dat ik het was. Omdat hij al zo lang in je systeem zit lijkt het alsof jij het echt zelf bent maar dat is niet zo. Je bent geïdentificeerd met je strategie, een overlevingsstrategie die je ooit nodig had maar nu niet meer.

JIJ BENT NIET JE INNERLIJKE CRITICUS!
Het is een stem die zich om specifieke redenen ontwikkeld heeft maar het is geen stem die de rest van jouw leven hoeft te bepalen.

Hoe kom je ervan af?

Deze vraag is natuurlijk veel belangrijker. Misschien volg je me al een tijdje en weet je inmiddels dat werken met je innerlijk kind, zorgen voor je innerlijke kind essentieel is wanneer je afscheid wilt nemen van relatieverslaafde en codependent patronen. Om je innerlijk criticus minder macht te geven doen we ongeveer hetzelfde.

Stap1)

Wees je bewust van de stem van je innerlijke criticus.

Stap 2)

Disidentificeer je. Wees je bewust dat je deze stem niet bent maar het een overlevingsstrategie is die je ergens in je leven ontwikkeld hebt om je te beschermen tegen pijn, angst eenzaamheid en verdriet. Het kan ook zijn dat je deze stem geïnternaliseerd hebt omdat je bent opgegroeid bij een strenge vader of moeder.

Onderzoek de functie oftewel de positieve intentie van dit deel. Vraag jezelf af wat jouw kritische stem voor jou bereiken wil.

Stap 3)

Stop kritisch te zijn en voel welke gevoelens er verborgen liggen onder je innerlijke criticus. Wanneer je deze bescherming los durft te laten en zoals ik in het voorbeeld van mijn client vertelde bijvoorbeeld liefde toelaat. Wat gebeurt er dan? Wat voel je dan? Stel je het je maar voor.

Stap 4)

Voel deze gevoelens en onderzoek waar en hoe ze gelinkt zijn met de ervaringen uit je jeugd of eerder uit je leven. Wanneer dit lukt ben je aangekomen bij je onderliggende wond oftewel bij de gevoelens van je innerlijke kind.

Stap 5

Geef jezelf zowel in het verleden als in het heden wat je nodig hebt. Dit betekent niet dat je het verleden kunt veranderen maar betekent dat je op een andere manier kunt kijken naar jezelf en datgene dat je overkomen is. Misschien heb je hier ook de neiging om kritisch naar dit meisje of jongetje te kijken. Onderzoek of je plaats kunt maken voor een liefdevolle, compassievolle benadering en voel wat dit met het kind in jou doet. Maak dan ook nog de stap naar het meisje in het HIER en NU en onderzoek wat zij nodig heeft en geef het haar.

Wil je meer weten van deze 5 stappenmethode lees dan het boek van leed naar liefde of kom naar het GRATIS webinar dat ik a.k. zondag 1 december voor de laatste keer dit jaar zal geven.

Claudia
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Claudia-avatar

Claudia is ervaringsdeskundige. Ze is succesvol hersteld van verslavingen en helpt vrouwen met vergelijkbare problemen hun leven weer op orde te krijgen. Ze is geboren en opgegroeid  in Amsterdam. Al vanaf jonge leeftijd was ze geïnteresseerd in de drijfveren van de mens. Waarom doen we wat we doen?! En waarom doen we soms niet wat we eigenlijk diep van binnen zouden willen doen?! 

Heb je het gevoel dat wat je leest over jou gaat? Wil je niets meer missen?

Meld je aan en ontvang regelmatig mijn artikelen en video’s in je mailbox. Dat houdt je wakker, scherp en is een duwtje in de goede richting…

Verder op mijn weblog...

X